Вище професійне училище №11 м.Вінниці
Вище професійне училище №11
м.Вінниці
Вище професійне училище №11 м.Вінниці

Професійна освіта в Германії

Система освіти Німеччини вважається однією з кращих в Європі. Це справедливо хоча б тому, що закон Німеччини гарантує кожному громадянину можливість на протязі всього життя безоплатно отримати будь освіту і постійно підвищувати кваліфікацію. Середня професійна освіта в Німеччині не виняток. Вже чимало, правда? Німці до законів відносяться трепетно, їх педантичність вже давно стала притчею во язицех. Але це ще не все: підготовка в усіх державних навчальних закладах безкоштовна як для підданих Німеччини, так і для іноземців. Приватних шкіл, гімназій та вузів відносно мало, і їх зазвичай створюють для потреб відокремлених релігійних громад. Щоб зрозуміти, яку роль в житті суспільства відіграють заклади середньої спеціальної освіти, потрібно познайомитися з усією системою.

Шкільна підготовка в Німеччині

З шести років діти йдуть в перший клас початкової школи першого ступеня (Primastufe), де навчання триває від чотирьох до шести років (залежно від федеральної землі). Потім переходять на першу сходинку середньої освіти (Sekundarstufe I), де педагоги виявляють природні таланти хлопців і направляють їх до навчального закладу відповідного типу: гімназії (Gymnasium), основну (Hauptschule), реальну (Realschule) або комплексну школу (Gesamtschule). Підготовка на цій сходинці займає п'ять-шість років. Тих, хто вступив до гімназії або комплексну школу (її ще називають школою професійного навчання), вважають учнями другого ступеня середньої освіти (Sekundarstufe II). По завершенні даного етапу, який теж триває п'ять-шість років, вони отримують атестат зрілості (Abitur). Випускники реальної і основний шкіл після двох-трьох років занять переходять в професійні училища і протягом ще двох-трьох років отримують середню спеціальну освіту. Загалом, незалежно від обраного варіанта підготовка все одно триватиме 13 років, так що всі діти знаходяться в рівному положенні. Маючи на руках атестат зрілості, можна подавати документи у вуз або в центр підвищення кваліфікації, які є третім ступенем.

За статистикою, приблизно 40% учнів вибирають реальні школи, 25% - основні. Обидва варіанти гарні тим, що гарантують молодим людям якісне професійну освіту і можливість рано почати кар'єру. Найпрестижніший варіант - поступити в гімназію, адже її закінчення дозволяє без іспитів потрапити в університет. Однак випускники гімназій, де очолюють в основному гуманітарні науки, перед вступом до вузу не мають професії. Так що цей шлях обирають лише 10% дітей.

Дуальна система профосвіти в Німеччині

Освіта в Германії
Більшість учнів останніх трьох класів відвідують професійні училища сфери обслуговування або технічні школи, де навчання, прямо як в Радянському Союзі, проходить без відриву від виробництва. Тільки тут це називають дуальної системою навчання, і співпрацювати з освітніми установами дозволено навіть маленьким приватним підприємствам. Зі списку професій (Ausbildungsberufe), яких майже 400, кожна молода людина може вибрати будь-яку. У переліку присутні як технічні (автомеханік, молодший технолог виробництва, електромонтажник), так і гуманітарні (банківський клерк, страховий агент, секретар-референт) спеціальності. Заняття тривають по шість - вісім годин на тиждень, і підлітки проходять курс учнівства.

Програма зазвичай виявляється узкопрофильной - перелік дисциплін, що вивчаються повністю відповідає посаді, яку займає студент. Дуальність припускає, що в освітній установі він спочатку опанує теорією, вивчить принципи роботи та трудове право, а потім застосує отримані знання на практиці. Причому до 3/4 академічних годин молоді люди проводять на підприємствах. Останні беруть участь в даній системі добровільно, більше того, зазвичай саме від них виходять всі нововведення. Великі компанії мають власні центри підготовки, де постійно тестують нові методи навчання на робочому місці, а маленькі воліють користуватися послугами проф-чіліщ на короткостроковій основі. Зазвичай студенти в переважній більшості самі укладають трудові договори з наймачами, які зобов'язані закріплювати за ними наставників з числа досвідчених службовців. По закінченні освітньої установи крім атестата випускник отримує від фірми-роботодавця свідоцтво про трудову практиці. Обидва документи взаємопов'язані і дійсні тільки разом. Ця пара - атестат і свідоцтво - теж дає право вступати до вузу. Дуальна система дозволяє заздалегідь підготувати саме стільки фахівців, скільки потребує ринок, ні більше, ні менше.

В останні роки існує тенденція переведення частини легкої та важкої промисловості в інші країни з більш дешевою робочою силою, і на тлі цього став дуже помітний попит на фахівців у сфері менеджменту, послуг та бізнесу. Задовольнити його під силу дуальної системі, не прив'язаної до жорстких рамок. У такій ситуації відповідальність за число затребуваних працівників і за рівень отриманих ними знань поділяють роботодавець та заклад середньої профосвіти. До того ж учні отримують і стипендію, і зарплату. Незалежно від обраної спеціальності всі вони обов'язково проходять загальні предмети: німецька мова, суспільствознавство, економіку та ін