Вище професійне училище №11 м.Вінниці
Вище професійне училище №11
м.Вінниці
Вище професійне училище №11 м.Вінниці

Тема : Суд над вірусами (Віруси неклітинні форми життя)

Основна мета: Ознайомити учнів з будовою вірусів, історією відкриття вірусів ,розглянути їхню роль у природі та житті людини.

Розвиваюча мета : розвивати творчу активність та пізнавальні інтереси учнів, їх вміння користуватися додатковою літературою.

Виховна мета:Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок- суд

Обладнання: таблиці із зображенням вірусів,проектор,комп’ютер,фото  вірусів, фільм,

Основні поняття і терміни: віруси, неклітинні форми, капсид, життєвий цикл, розмноження.

Девіз уроку: «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння».

                                                                                                                                      Луі Пастер

                                                                   Хід уроку:

І – Організація класу

Перевірка  учнів, перевірка наявності ручки, зошита.

Рефлексія ( психологічне налаштування на урок) – на партах учнів лежать смайлики -учень повинен обрати той, який відповідає його настроєві. Учням з поганим настроєм вчитель дарує свою посмішку заохочуючи учня до сприймання нового матеріалу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Протягом багатьох століть вчені намагалися з’ясувати, що саме викликає різноманітні захворювання в організмах тварин, рослин, людей. Спостереження вчених середньовіччя цінні докладними описами симптомів різних захворювань. А після того , як було винайдено мікроскоп , з’явилася можливість візуально познайомитися з невидимими мешканцями мікросвіту.

Чи знаєте ви хто такі «Віруси»?

Який вплив віруси мають на живі організми?

Які віруси вам відомі?

Як ви вважаєте віруси друзі чи вороги?

Протягом уроку ми з вами зможемо це з’ясувати . Девізом нашого уроку я обрала слова Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». Я пропоную вам зробити сьогодні таке відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів.

 

ІІІ – Пояснення нового матеріалу

Відкрийте  свої зошити і  запишіть собі тему уроку  « Віруси неклітинні форми життя» (викладач ознайомлює учнів з метою уроку).

На домашнє завдання я вам задавала знайти інформацію про найпоширеніші вірусні хвороби. ( слухаємо доповіді учнів)

Слайд4

Вчитель : Отже ми бачимо, що віруси існують різноманітні  і спричиняють  масу небезпечних для здоров’я хвороб. Сьогодні ми проведемо з вами нестандартний урок – суд. Уявіть собі, що ми з вами знаходимося в залі суду, тому ви не просто учні а присяжні.

                                                             Суд над вірусами

Секретар-  ( викладач) – встати, суд іде. ( учні підіймаються входять до класу судді)

Суддя - Слухається справа громадян Вірусів. Їх  звинувачують в нанесенні шкоди живим організмам, у порушенні процесів їх життєдіяльності. Введіть підсудних .( охоронці вводять різних вірусів)

  • Секретар зачитайте суть позову.

Секретар - Згідно зі статтями біологічного судового кодексу, звинувачуються громадяни віруси у тому, що вони згубно впливають на тваринні, рослинні та людські організми, завдаючи їм смертельно небезпечної шкоди.

Суддя – прошу вступне слово надати прокуророві.

Слайд5

Прокурор – Шановні судді, присяжні. Перед вами знаходяться злочинці цілого людства, які принесли чимало шкоди. У 1918 р. після закінчення першої світової війни, вибухнула небувала пандемія грипу, що отримала назву  « іспанка» за півтора року вона охопила всі країни, вразивши більше мільярда людей.  Загинуло 40 млн. чоловік – більше ніж на всіх фронтах Першої світової.

Слайд6

 Усього відомо декілька тисяч вірусів, з них 500 впливають на людський організм вірусів. Відомо , що вони викликають грип, віспу, тропічну лихоманку, деякі види раку і лейкоз. Віруси належать до окремого царства живої природи – царства Віра. Ми знаємо , що віруси, на відміну від інших живих організмів, не мають клітинної будови. Вони дуже малі за розміром, їх просто неможливо помітити. Вірус в перекладі означає  -отрута.

Суддя ( викладач) – Вислухаємо адвоката підсудного

Адвокат – Спеціалісти говорять про віруси переважно як про ворогів людини і всієї живої природи. Але не можна заперечити той факт, що віруси відіграють і позитивну роль в житті людини. Наприклад,  віруси використовують в генетичній інженерії: за їх допомогою певний ген, виділений із іншого  організму або синтезований штучно, можна переносити в клітини бактерій .

Слайд7

Так забезпечується синтез речовин ,  необхідних людині, наприклад  гормона інсуліну для лікування  діабету, захисних білків – інтерферонів..Віруси відіграють певну роль у еволюції прокаріот, оскільки можуть передавати спадкову інформацію від одних особин  цих організмів до інших.

Суддя – Прошу викликати для свідчення ученого , який відкрив віруси Дмитра Йосиповича Івановського.

Слайд8

Дмитро Йосипович Івановський. – У 90- х роках ХІХ ст., досліджуючи мозаїчне захворювання тютюну, я за допомогою мікробіологічних фільтрів намагався виділити його збудника. Але навіть фільтри  з найдрібнішим діаметром пор не могли його затримати, і профільтрований сік хворої рослини спричинив зараження здорових. Таким ,чином я довів існування нової,невідомої науці , групи збудників, яких пізніше було названо  – Вірусами( що означає отрута)

Суддя – для справи нам необхідно дізнатися про будову вірусів.

Слайд9

Дмитро Йосипович Івановський – Вірусні частинки мають розміри від 15 до сотень нанометрів, найбільший серед вірусів - збудник природної віспи – до 450нм.

Слайд10

Дозріла частина віруса складається з серцевини, в якій міститься генетичний матеріал, представлений нуклеїновою кислотою – ДНК або РНК, та із захисної оболонки – капсиду. Оболонки вірусів поділяють на прості і складні.

Слайд11

У простих вірусів оболонка складається з однотипних білкових субодиниць,що утворюють спіральні чи багатогранні структури. Такі віруси мають різну форму – паличкоподібні, нитчасті, кулясті.

Складні віруси вкриті додатковою мембраною,що складається з білків і ліпідів. Ця мембрана розташована над білковою оболонкою,яка захищає нуклеїнову кислоту, упізнає поверхню ,на якій абсорбується вірус, визначає інфекційні властивості вірусу.

Прокурор – Громадянини віруси дуже хитрі. Поза організмом хазяїна довго не втрачають здатності до зараження. Свою підступність вони виявляють ще й у тому, що « неактивний вірус» іноді лишається в клітині дуже довго( інколи протягом усього життя), нічим не виказуючи себе. Такі безсимптомні , приховані вірусні інфекції називають латентними, адже хронічні інфекції переходять у гострі, а це може призвести до загибелі організму.

Суддя – викликаємо наступного свідка – пана ветеринара, який виступить перед судом зі свідченням про механізм проникнення вірусів в клітини тварин.

Слайд12

Ветеренар – У тваринні клітини віруси проникають таким чином, спочатку віруси зв’язуються із спеціальними рецепторами, розташованими на плазматичній мембрані клітини. Оболонка вірусів має відповідні прикріпні білки,що впізнають ці ділянки. Усередину клітини вірусні частинки потрапляють шляхом злиття мембрани вірусної частинки і клітини. Капсид відокремлюється від нуклеїнової кислоти всередині клітини і оболонка розчиняється її ферментами.

Слайд 13.

У бактеріофагів  виявлено особливий механізм проникнення у клітину, за допомогою хвостикових ниток. Ферменти вірусу розчиняють оболонку  і нуклеїнова кислота бактеріофага за допомогою порожнистого стержня вводиться в бактеріальну клітину.

Віруси довго можуть жити в навколишньому середовищі. ЇХ життєвий цикл включає такі стадії віро спора, прикріплення до клітини – хазяїна та розчинення її оболонки, вприскування в клітину – хазяїна латентна, утворення нового покоління вірусів і вихід віро спор.

Адвокат -  Протестую. Невже в механізмі проникнення є щось шкідливе. Адже віруси можуть бути і корисними.

Бабуся – ( вигукує із залу) Та що ви таке говорите, корисними? Та в мене через цього віруса – ящура, корівка Манька здохла. Убивця він. Посадити його навічно треба.

Суддя – Дотримуйтесь порядку в залі суду, а то попросимо вас звільнити приміщення.

- Заслухаємо свідчення Олександра Флемінга, мікробіолога, який розповість про розмноження вірусів.

Слайд14

Олександр Флемінг – Після проникнення в клітину – хазяїна його нуклеїнова кислота передає спадкову інформацію про вірусні білки  в білоксинтизуючий  апарат клітини.

Слайд15

В подальшому за допомогою продуктів власної життєдіяльності пригнічують синтез білків клітини-хазяїна і стимулюють синтез власних, використовуючи білок синтезуючий апарат клітини- хазяїна та її енергетичні ресурси. Звільняються  вірусні частинки з клітин –хазяїна , після їх руйнування,або «відбруньковуються» від клітини назовні.

Адвокат – Я хочу  сказати декілька слів на захист своїх клієнтів. Самі ж люди використовують віруси в біологічних методах боротьби зі шкідливими видами комах. Наприклад  , проблему масового розмноження кролів в Австралії,що загрожувала виснаженням пасовищ, вдалося розв’язати шляхом  зараження їх вірусом, який ефективно знищив чисельність цих тварин.

Прокурор – але ця користь для рослин виникає тому, що вірус завдає шкоди комахам.

-Я хочу викликати свідком пані лікаря.

- Що ви можете сказати про цього шкідника?

Адвокат – Протестую. Це ще не доведено що мої клієнти шкідники.

Суддя-  Приймаю протест.

 

 

Слайд 16

Лікарка – Віруси викликають безліч хвороб,деякі з них можуть бути смертельними. Причому підхопити ці хвороби можна буд – де. Віруси проникають  в  організм такими шляхами:

  • Повітр’яно – крапельним( грип, віспа, кір)
  • З їжею ( ящур великої рогатої худоби)
  • Через шкіру (сказ, віспа, герпес)
  • Під час переливання крові  ( гепатит, СНІД)
  • Статевим шляхом ( герпес, СНІД)
  • За участю переносників ( енцефаліт,жовта пропасниця)

Суддя – надаємо слово підсудним .

Віруси - Ми прибульці з іншої планети,

А  між собою там ми як брати.

Наше плем’я бойове і войовниче

Знищити живе по світі постановило  наше віче.

Ми вам принесли СНІД і гепатит

Сказ, віспу, грип і поліомієліт

Вітряну віспу, ящур, поліоедроз,

Енцефаліт, трахому, герпес, грануломатоз.

Чуму, краснуха, кір і паротит

І дещо з онко, а у  рослин -  

І  мозаїчність, і кучерявість, і жовтичність.

Ти нас не бачиш, хоч і знаєш

Поза клітинами нас зустрічаєш.

 Де  «серце» - там  ДНК  чи РНК

Зверху захист «ящик» - то капсид.

Найбільші з нас—це герпес й грип.

А то вже маленькі, мінливі і нечепурненькі

Істоти несимпатичні, прості й паразитичні.

Кубічний і спіральний тип симетрії

І ще без певної симетрії

 І в оболонках, і без - той капсид десь щез.

А чи живі ми – це вже проблема,

Про це відомо мало. Для всіх народів світу це дилема.

Кристалізуємось, не ростемо, без метаболізму,

Не здатні самі жить без організму.

Горизонтально переносим гени:

У попелиць і у рослин теж є проблеми.

З нас роблять вектори і ми регулюєм популяції.

Ми санітари свого роду і регулюємо природу.

На нас наслали інтерферон,

Серед вірусних ліків він – Цар – барон.

Ацикловір і ремантадин – на щастя це все, а є ще карантин.

І щеплення і профілактика –

Такими темпами не скоро зникне ваша Галактика.

Моральність перш за все! Наркотикам – двобій!

Кров – на контроль! Карантину – дій!

Суддя – Якщо запитань більше немає сідайте.

Секретар – Слово для вироку надається судді  Всезнайю  Біологу Біологієвичу.

Суддя – Заслухавши справу підсудних Вірусів, суд постановляє :

Винести підсудним оправдуючий вирок, вказавши їм на необхідність всебічно розвивати корисні якості, поглибити застосування вірусів на користь людини.  Суд оголошується закритим.

IV –Закріплення та узагальнення знань

Вправа «Літературна сторінка»         Учень зачитує вірш.

Заполонив  планету  вірус, який  потрохи  все  вбиває.

Та  це  не  язва,  що  з  Сибіру й  чуми  також  ніде  немає.

Це  інший  вірус,  з  іншим  складом, він  є  хитріший,  розумніший.

Хоча  втілився  злісний  задум, та  вірус  цей  не  є  сильніший.

Міцний  імунітет  природи, він  захищатись  починає.

І  всякі  вибрики  погоди усе  частіше  посилає.

Тайфуни,  бурі,  сильні  зливи...І  землетруси  ще  в  придачу.

Ви  не  лякайтесь,  це  не  диво - буде  і  ще  щось  на  додачу.

Це  організм  так  реагує на  ось  таку  дивну  причину.

На  того,  хто  хитро  полює на  звичайнісіньку  людину.

«Це  ми  -  той  вірус  небезпечний, що  Землю  впевнено  вбиває.»

Все  нищить  вірус  безсердечний, а  каже,  що  допомагає.

Та  організм  природи  сильний, не  важко  буде  їх  здолати.

І  дух  природи  стане  вільний й  нормально  далі  існувати.

Тож  слід  нам  висновки  зробити, чи  слід  природу  дратувати.

Якщо  ми  хочем  й  далі  жити, то  краще  їй  не  заважати.

 

Учням роздаються чоловічки « всезнайки», на яких вони пишуть все, що запам’ятали під час уроку, або ж задають свої запитання які в нього виникли  при розгляданні даної теми. Свого чоловічка « Всезнайку» учні повинні поставити на стіл, де знаходяться два записи : 1. Я все зрозумів. 2. У мене виникли запитання.

 

V- Підбиття підсумків

Вчитель  - Сьогодні я думаю ,ви багато дізналися про актуальні на теперішній час проблеми. Сподіваюся , що ви отримали відповідь на більшість запитань, почули багато нового.

(Вчитель виставляє оцінки і пояснює їх .)

VІ – Домашнє завдання Вивчити параграф    , ст. Створити опорний конспект.

Підготувати реферат на теми: « Вплив вірусів на живі організми», « Профілактика вірусних захворювань»